-->

Friday, March 2, 2012

Friday Trivia #2

Assalammualaikum. Salam 1 Malaysia.

Hye pretty gurl and handsome boy sekalian.

Semua jerit ramai. Uwahh. Its friday lah. Time to ape kawan-kawan? Time to Friday Trivia Part2. Moh-Moh-Moh kita terjah baca. Hehe. Banyak yang korang akan tahu ni.

Fistly, mengenai badan manusia.


Model badan. Hahaha
Tahukah korang?


Tulang paha manusia lebih keras dari konkrit and Manusia dilahirkan dengan 300 tulang tetapi apabila dewasa hanya ada 206 sahaja yang tinggal. Hem. Mane pulak hilang nya lagi 94 tulang???

Lidah setiap manusia juga berbeza seperti cap jari. Uwahh. Aku baru tau.

Baby Comel Ler
Next, Mengenai haiwan. Moooo. Ape tuh? Eh, bukan lah. Gajah. Hehe tuh lembu.


Gajah menyejukkan badan dengan mengipas-ngipas telinganya. Perbuatan ni akan menyebabkan darah di bahagian telinga menjadi sejuk dan darah tersebut akan mengalir ke seluruh badan gajah dan menyejukkan gajah tersebut. Gajah mempunyai kadar dengupan nadi yang perlahan iaitu kira-kira 20-30 dengupan seminit (ada yang kata 27). Sangat unik betul haiwan ciptaan Allah ni.

Elephant? Gajah?
Next, next again. Mengenai hujan. 


Air jatuh ke bumi dengan kelajuan yang rendah kerana titik hujan mempunyai bentuk khusus yang meningkatkan kesan gesekan atmosfera dan membantu hujan turun ke bumi dengan kecepat-an yang lebih rendah. Andaikan bentuk titik hujan berbeza, atau andaikan atmosfera tidak mempunyai sifat geseran (bayangkan jika hujan terjadi seperti gelembung air yang besar yang turun dari langit), bumi akan menghadapi kehancuran setiap turun hujan.

hujan oh hujan
Rata-rata kelajuan jatuhnya air hujan hanyalah 8-10 km / jam.

Cantiknya ciptaan Allah SWT
Kesan yang ditimbulkan oleh satu titis air hujan yang jatuh dari ketinggian tersebut sama dengan benda seberat 1 kg yang jatuh dari ketinggian 15 cm.

Cantik kan?
Sememangnya ciptaan Allah SWT tersangat-sangat lah indahnya. Tuh saja dari coretan dak Fisha. Hehe. See u next friday. Peace. Bye.

Sekian Terima Kasih. Sumber. Sini.

p/s : hope korang enjoy.
Thanks sebab baca entry Dak Fisha. Jom lah like and komen pulak

6 comments:

EYFAalias said... Reply

Woah! great info. Saya baru tahu lidah pun tak sama. Habatnya ciptaan Allah :)

Dak Fisha said... Reply

@EYFAalias: yeker. takpe. amek sebgi new knowledges. hehe.

AiSyA LiEzA said... Reply

pengethuan y baru nii.. thnks for shring... ^^ stiap ciptaanNya mmg hebat.. ^^

Muaz Faris said... Reply

trivia... nice info

pe kata..cuba selami sungai kristal pula.. hehe

Dak Fisha said... Reply

@AiSyA LiEzA: kan-kan-kan. hehe. ok dear. welcome.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright © 2012. All Right Reserved by Fisha Adura.